Emoji’s Altijd Leuk..

Creatieve social media campagnes met emoji in de hoofdrol
We gebruiken ze steeds meer in onze dagelijkse communicatie: de emoji. Hierdoor is het ook voor bedrijven interessant om de emoji te gebruiken. Voornamelijk in communicatie via social media, waar bedrijven steeds meer de interactie zoeken met hun doelgroep, maken bedrijven steeds vaker gebruik van emoji’s om hun boodschap aan te vullen. In dit blog bespreken we 5 creatieve social media campagnes met emoji’s in de hoofdrol.

1. #doeslief campagne van SIRE

Met de #DOESLIEF campagne houdt SIRE Nederland een spiegel voor. De campagne is gericht tegen onaardig gedrag, bijvoorbeeld op social media of in de openbare ruimtes. Wat doe je als je op Twitter een bericht van ene Kim leest: „Wat een kutrecept. Kots!”? Moet je met haar meedoen? Nee, SIRE heeft een beter idee. Je moet terug twitteren: „Hi Kim, bedoel je soms het volgende? Ik ben gek op lekker eten, maar mijn voorkeur gaat de volgende keer uit naar een ander recept 👍. #Doeslief.”

2. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍

Zuivelspecialist Alpro was een van de eerste bedrijven die met behulp van de vernieuwde Facebook like-button een klein, maar creatief, marktonderzoek deed. Het vroeg aan haar volgers: “welke amandeldrink is jouw favoriet?” Er kon gestemd worden met een duimpje, hartje of schaterlachende emoji. Creatief én effectief deze vorm van interactie, want op deze manier kun je er achter komen wat jouw klanten en potentiële klanten vinden en willen. De social post leverde daarnaast een groot bereik en veel nieuwe volgers op.

3. Ditzo adverteert met emoticons ter aankondiging WhatsApp dienst 🚗

Bij autoverzekeraar Ditzo spelen ze handig in op de ergernis van veel Nederlanders: keuzemenu’s en lange wachtrijen aan de telefoon. Heb je een vraag over je polis? Of heb je een kleine ongelukje gehad met je auto? Dan kun je Ditzo ook bereiken via WhatsApp en zelfs daar je schade melden. Er is geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoji’s. Deze staan dan ook centraal in de campagne op de WhatsApp dienst te promoten. “Geen PIEP! bij autoschade, maar PING!”.

4. Durex maakt zich hard voor een condoom emoticon 🍆🍑 👉👌

Condoomfabrikant Durex wacht al jaren op de introductie van de condoom emoji. Het bedrijf zet zich in voor veilige seks en stelt dat veilige seks bespreekbaar moet zijn. Een condoom emoji moet daarbij uitkomst bieden. Ook wijst het bedrijf er op dat andere emoticons, zoals de aubergine 🍆 en perzik 🍑, worden verkracht, omdat er geen condoom emoji is. En dat kan niet de bedoeling zijn geweest van deze emoji’s. Via de #CondomEmoji campagne probeerde Durex de interesse te peilen, maar helaas nog zonder het gewenste effect.

5. Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te versturen

Ook Domino’s maakt slim gebruik van emoji’s. In plaats van bellen of bestellen via de website, kunnen mensen ook via Twitter een pizza bestellen. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Ook een reactie onder de bekende pizzapunt van pizza emoji’s is voldoende. Wel onder de voorwaarden dat je je Domino’s account hebt gekoppeld aan je Twitter-account. Je kunt je voorstellen dat bedrijven met dit soort acties een beter imago creëren en bovendien een stuk meer producten of diensten verkopen.

“Wil je weten hoe social media een bijdrage kan leveren aan je zichtbaarheid? “

Giling Media heeft een handig social media marketing abonnement om u te helpen uw bedrijf beter zichtbaar te laten worden. Op de volgende social media kanalen: Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter, kunt u uw zichtbaarheid vergroten. Speelt u met het idee om beter zichtbaar te worden via social media, maar heeft u daar geen tijd voor, kom dan gerust eens langs voor een koffie, dan filosoferen we graag verder..

Gastblog mede mogelijk gemaakt door JM Promotions